Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Türkiye’de elektrikli araçların şarj altyapısını oluşturmak için girişimcilerin hızlı şarj istasyonu yatırımı yapmasını sağlamak üzere "Elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyonları Hibe Programı"nı başlattı.
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, başvuruya açılan programı, sosyal medya hesabından, "Elektrikli araçlar için gerekli altyapıyı ülkemize kazandırmakta kararlıyız. Türkiye’nin 1560 farklı noktasına yüksek hızlı şarj istasyonları kurulması için 300 milyon lira bütçeli hibe programını bugün başvuruya açtık. Yatırımcılarımıza hayırlı olsun." paylaşımıyla duyurdu.
Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre, Türkiye’de elektrikli
araçlarda hedeflenen hızlı yaygınlaşmanın sağlanabilmesi için hızlı şarj
altyapısının tüm bölgelerde asgari düzeye ulaşması büyük önem taşıyor.
Gelecek yıllarda elektrikli araç stokunun büyümesine paralel olarak şarj istasyonlarının sayısında da hızlı bir artış olması gerekiyor.
Bu kapsamda Bakanlık, hızlı şarj istasyonu yatırımını teşvik
etmek amacıyla "Elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyonları Hibe
Programı"nı başlattı.
Destek programı ile hızlı şarj istasyonu kurulumuna hibe
verilecek. Toplam bütçesi 300 milyon lira olan hibe desteği ile 81 ilde 1560
noktada hızlı şarj istasyonu kurulumu sağlanacak. Yatırımcılar, programdan
istasyon başına 250 bin liraya kadar destek alabilecek. Yerli malı ünitelere
ilave yüzde 20 destek verilecek.
Programa yatırımcılar 15 Haziran'a kadar "sarjdestek.sanayi.gov.tr" internet adresinden başvuru yapabilecek.
Elektrikli Araç Projeksiyonu
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Milli Teknoloji Genel
Müdürlüğü tarafından ilgili kamu kurumları ve sektör aktörlerinin katkısıyla
hazırlanan Mobilite Araç ve Teknolojileri Yol Haritası'nda, Türkiye’de
elektrikli araçların gelişimine dair düşük, orta ve yüksek olmak üzere 3 farklı
senaryoyu içeren projeksiyon oluşturuldu.
Buna göre, 2025'te yüksek senaryoda yıllık elektrikli araç
satışının 180 bin, elektrikli araç stokunun 400 bin olacağı tahmin edildi.
Orta senaryoda yıllık elektrikli araç satışının 120 bin,
elektrikli araç stokunun 270 bin olacağı öngörüldü.
Düşük senaryoda ise yıllık elektrikli araç satışının 65 bin, elektrikli araç stokunun 160 bin civarında olacağı tahmini yapıldı.
2030 yılı projeksiyonuna göre, yüksek senaryoda yıllık
elektrikli araç satışı 580 bin, elektrikli araç stoku 2,5 milyon, orta
senaryoda yıllık elektrikli araç satışı 420 bin, elektrikle araç stoku 1,6
milyon, düşük senaryoda yıllık elektrikli araç satışı 200 bin, elektrikli araç
stoku 880 bin olarak öngörüldü.
Mevzuat Altyapısı Oluşturuldu
Tüm bunların yanı sıra Sanayi ve Teknoloji ile Enerji ve
Tabi Kaynaklar bakanlıklarının koordinasyonunda, başta Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumu (EPDK) ve Türk Standartları Enstitüsü olmak üzere ilgili kamu
kurumlarının aktif katılımı ve özel sektörün yoğun katkısı ile Türkiye için
elektrikli araç şarj altyapısına yönelik mevzuat, standartlar, destekler gibi
başlıklardan oluşan kapsamlı bir plan hazırlandı.
Yürütülen çalışmalar neticesinde, şarj sektörünün serbest piyasa koşullarında, etkin ve sürdürülebilir bir yapıda gelişmesini temin edecek bir mevzuat altyapısı oluşturuldu. 7346 sayılı Kanun düzenlemesi ile 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu’nda, şarj hizmeti sunulmasına yönelik yasal çerçeve tesis edildi.
Buna göre, EPDK’nin yayımladığı yönetmelik ile de detayları
netleşen mevzuat kapsamında şarj hizmeti faaliyetleri lisansa ve sertifikaya
tabi hale getirildi.
Şarj İstasyonları Sektörü Ortaya Çıktı
Küresel arenadaki dönüşüm, Türkiye’de otomotiv sanayinin
konumunu daha da güçlendirecek.
Elektrikli araçların sayısının ve yaygınlığının artması,
teknoloji ekosistemi ve inovasyona öncülük edecek, girişimler için ihracat
fırsatları yaratacak. Otomotiv endüstrisinde yenilikçilik alanında hızlandırıcı
etki oluşturması bakımından, elektrikli araçlar yaygınlaştırılacak.
Elektrikli araçların kullanılmaya başlamasıyla yeni bir sektör daha ortaya çıktı. Bugün henüz gelişiminin başında olan şarj istasyonu sektörünün, 2030 yılında yaklaşık 1,5 milyar dolar yatırımla kurulan 165 binin üzerinde şarj soketinin işletildiği büyük bir sektöre dönüşeceği tahmin ediliyor.
Şarj istasyonu sektörü, büyüklüğünün yanı sıra otomotiv
endüstrisi üzerindeki potansiyel etkisi bakımından da önem arz ediyor. Tüketici
tercihlerinde belirleyici etkiye sahip olacak sektör, otomotiv pazarındaki
rekabeti etkileyecek, elektrikli araçlara geçişi hızlandıracak.
geç kalmamamız gereken önemli bir alan bu
YanıtlaSiltesla yaptıysa biz niye yapmayalım.
Sil