Enflasyon, zamlar sonrası yeni zirvede: 48,7
Ocakta enflasyon piyasanın yüzde 9,98 civarındaki beklentilerini aşarak yüzde 11,1 arttı ve yıllık enflasyon yüzde 48,69’a çıktı. 19 yılın zirvesinde devam eden tüketici enflasyonunda zamlar etkili olurken, üretici enflasyonu hammadde ve enerji maliyetlerindeki artışla yüzde 93,53’e yükseldi.
Şubat Ayı Enflasyonu |
Tüketici enflasyonu aralık ayının ardından ocakta da aylık
çift haneli yükselişini sürdürdü ve yıllık enflasyon 19 yılın zirvesinde
kalmaya devam etti. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre ocakta
aylık enflasyon yüzde 11,1 arttı ve yıllık tüketici enflasyonu yüzde 48,69’a
yükseldi. Aralıkta yıllık enflasyon yüzde 36,08 seviyesindeydi. Üretici
enflasyonu ise aylık yüzde 10,45 arttı ve yıllık üretici enflasyonu yüzde
93,53’e fırladı. Aralıkta üretici enflasyonu yüzde 79,89 seviyesindeydi. Piyasa
şubatta enflasyonun yüzde 50’yi aşmasını beklerken tepe noktasının ise yüzde
60’ı aşabileceğini öngörüyor.
Taze sebze ve meyvede yüzde 20,82 aylık artış
Ocakta tüketici enflasyonuna ne fazla etki yapan gıda
grubunda aylık enflasyon yüzde 10,9 artarken bunun manşet enflasyona etkisi
2.76 puan oldu. Taze sebze ve meyvelerde aylık artış yüzde 20,82'ye çıkarken
işlenmiş gıdada ise aylık yükseliş yüzde 9,82 seviyesinde. Gıda ve içeceklerde
yıllık enflasyon ise yüzde 55,61 olarak hesaplandı. Gıda grubunda ekmekten
peynire şekerden sebze ve meyvelere kadar hemen hemen her maddede aylık yüksek
zamlar yaşandı. Piyasanın enflasyon beklentisinin aşılmasına da gıda grubundaki
artış etkili oldu.
Elektrik ocak ayı zam şampiyonu
Konut grubunda ocak başında hükümetin yaptığı zamların etkisi büyük. Elektrik, su, doğalgaz zamlarının ki elektrik yüzde 69,97 zamla ocak ayının zam şampiyonu da oldu etkisiyle konut grubunda aylık enflasyon yüzde 18,91 arttı ve manşet enflasyona 2,67 puanlık etki yaptı. Dayanıklı tüketim mallarında yaşanan çift haneli artışlar ev eşyası grubunda aylık enflasyonu 12,82 arttırdı ve bunun manşet enflasyona 1.13 puanlık artırıcı etkisi oldu. Sağlıkta ise kur güncellemelerinin etkisiyle fiyatlar yüzde 11,27 yükseldi ve manşet enflasyonu 0.36 puan arttırdı. Ulaştırma grubunda hem otomobil fiyatları hem benzin motorinde yüksek oranlı artışlar ile ulaşım ücretlerine gelen zamlar bu grupta enflasyonu yüzde 11,15 arttırdı ve manşet enflasyona etkisi 1.87 puan oldu.
Giyim ve ayakkabı enflasyonu tek düşen
Giyim ve ayakkabı grubu ocakta aralık ayına göre enflasyonu gerileyen tek grup oldu. Ancak giyim ve ayakkabıda sadece yüzde 0,24'lük bir fiyat azalışı yaşandı ve bunun manşet enflasyona azaltıcı etkisi 0.02 puanda kaldı. Görece düşük aylık artış yaşayan harcama gruplarından biri de haberleşme oldu. Haberleşme grubunda cep telefonu ve tamiratındaki artışlar yükselişi getirdi. Yine eğlence ve kültür, çeşitli mal ve hizmetler, lokanta ve oteller ile eğitim grubunda da diğer gruplara göre daha düşük artışlar gözlendi.
En yüksek negatif reel faiz Türkiye’de
Piyasa beklentilerini aşan tüketici enflasyonunda ocak ayı
başında yapılan zamlar etkili oldu. Elektrik, doğalgaz, su, ulaşım ve gıda ürünlerindeki
zamlar enflasyonun 19 yıllık zirvesini yenilemesi sonucunu doğurdu. Öte yandan
hem iki aylık çift haneli yükseliş hem de üretici fiyatlarında neredeyse iki
katına gelen enflasyon her ne kadar son haftalarda stabil bir seviyeye gelse de
kur geçişkenliğinin enflasyona etkisinin sürdüğünü gösterdi. Bu arada
Türkiye’nin verdiği negatif reel faiz de yüzde 34,69’a çıkarak gelişmekte olan
ülkeler arasında en yüksek negatif reel faiz seviyesine ulaşıldı. kaynak: dünya gazetesi
3 haneli enflasyona az kaldı
YanıtlaSil80 oldu en son:(
YanıtlaSil